Logistikk og tankearbeid i Kleivi

Det er en lenke av kompetanse som snor seg gjennom bygget på Hallingplast. Alle de ansatte har sin rolle i produksjonen og det er fascinerende å se hvordan råvare beveger seg fremover mot ferdig produkt. Teamet på logistikkavdelingen følger prosessen fra A til Å. Det er her planleggingen og organisering av all vareflyt foregår. Med en fabrikkproduksjon på nærmere 100 tonn i døgnet, blir det litt å styre med.

Når Gunnar Haugo og Jan Meinstad kommer på jobb i seks-tida starter de med å skissere en plan for dagen. Hva skal fraktes ut, til hvor og hvilke biler er på vei inn. Kanskje det har dukket opp en hastesak i Nordsjøen over natten, eller at en planlagt flytransport må gjøres med bil grunnet for tung last. Som transportplanleggere har Gunnar og Jan en arbeidshverdag med mange overraskelser. Men, det er en egenskap som kanskje definerer Hallingplast sine ansatte best, nemlig: fleksibilitet.

- Vi har en utrolig spennende jobb, samtidig som den krever mye tankearbeid. Det dukker alltid opp uforutsette hendelser og da er det mye som må justeres litt på, forteller Gunnar.

 

Hver dag kommer det tre vogntog med en totalleveranse på 100 tonn råvarer til Hallingplast. Dette er granulat produsert i henholdsvis Tyskland, Østerrike, Belgia, Sverige og Finland. Første stopp blir laboratoriet med testing av ulike kvaliteter, før råvarene blir satt i produksjon.

- Vi har hele tiden seks vogntog i rotasjon, noe som skaper en jevn produksjon, forklarer avdelingsleder for Logistikk og Innkjøp Randi Tofting. Hun understreker at det handler om møysommelig arbeid og god planlegging for å holde produksjonen i gang.

 

Logistikkavdeligen er godt trent på såkalte helomvendinger og utfordringene kan bokstavelig talt stå i kø. Problemer med toll, telefoner fra ulike grenseoverganger, flyavganger som blir innstilt og materialer som trenger spesialtransport er noe av det som påvirker flyten. Og en forsinkelse her fører til en forsinkelse der.

- Det handler mye om hvordan vi kan utnytte bilparken til enhver tid. Noen transportruter går mer eller mindre knirkefritt, men med leveranser ut i hele verden, blir det naturlig at risikoen øker for ulike hindre underveis.

 

Daglig går det 10-12 vogntog ut med produkter fra Hallingplast. Fabrikken laster også i snitt en container om dagen som fraktes ut i verden på skip. I fjor hadde de en totalleveranse bare til Kina på 100 containere. I forrige uke ble det sendt tre containere til Canada.


Det er en interessant spennvidde i arbeidet som gjøres på logistikkavdelingen. Alt fra å holde styr på verdenskartet til å brette opp skjorta for pallesnekring til en spesialtransport. Ikke minst må alt som produseres lastes. Marek Slowik og Ole-Johan H. Trondskog organiserer den delen med hver sin kraftige truck. Samtidig sørger Trond Maudal for at alt er plass av deler som må handles fra eksterne produsenter. Prosjektleder Kim Bråten jobber med å innføre et nytt forretningssystem i bedriften, som skal forbedre informasjonsflyten. Sammen utgjør de et team der alle i fellesskap sørger for at Hallingplast leverer som de skal.

Tekst og foto; Nina Aamot, Dagny PR