Jubilant i skole for bærekraftig infrastruktur

-Hallingplast er ikke bare en bedrift, - det er også en skole for bærekraftig infrastruktur. Bedriften har hatt en rekke læremestre som har vært flink til å hente kompetanse både blant egne medarbeidere, kunder og leverandører gjennom gode dialoger.

Uttalelsen fra den første styrelederen hos 50 års jubilanten Hallingplast, Johan Blyberg, kan stå som overskrift over helgens jubileumsfeiring til Hallingplast.

Dette en bedrift som de siste årene har høstet priser og heder for sine produkter og for sin viktige rolle i Hallingdal. Jubileet handlet imidlertid ikke først og fremst om produkter og bedriftens solide framgang, men om enkeltmennesker som har skapt bedriften gjennom 50 år.

Et sant eventyr

-Hallingplast er et eventyr, og eventyrene starter med at «det var en gang». Tragethonfamilien var en familie som var preget av innovasjon og oppfinnsomhet allerede på 1920-tallet, og som i 1969 startet plastrørproduksjonen på Kleivi Industriområde i Ål, sa dagens styreleder Jan A. Sannem i sin oppsummering av «eventyret Hallingplast.»

-Produktene og markedene har utvidet seg, og i dag er Hallingplast blitt en internasjonal leverandør. Det går produkter til Europa, Sør-Amerika, Afrika og Asia.  Hallingplast har aldri vært fristet til å legge produksjonen ut av landet. Selskapet har beholdt troen på at det er mulig å være en produksjonsbedrift også i Norge, sa Sannem.

-Selskapet har økt omsetningen fra noen hundre tusen for 50 år siden til en forventet halv milliard i år. Selskapet har fulgt den gamle filosofien om   at «skomaker bli ved din lest». Hallingplast har konsentrert seg i hovedsak om å lage rør i PE, og i dag mener jeg denne bedriften er blant de aller beste i verden på sitt område. 

Det å være tro mot sin forretningsidè og vise nøkternhet er det aller viktigste. Selskapet har hatt økonomi til å tenke produktutvikling og til å ta vare på sine medarbeidere. Her har spesielt Steinar Tragethon vært ekstra dyktig. Dette er en bedrift med sjel, sa Sannem under jubileets historiske sekvens.  

Det ble så mange superlativer om dagens leder, Steinar Tragethon, i løpet av jubileumsmarkeringen at den stillferdige bedriftslederen nærmest følte seg brydd. Tragethon på sin side understreket ved enhver anledning at det her handler om å se hver enkelt medarbeider og gjøre dem gode ut fra sine forutsetninger og roller.

Historien i korte trekk

Hallingplast ble etablert som et AS i 1969 av Kåre Tragethon og Tov Skarpås. De startet med produksjon av båter og landbrukssiloer i glassfiberarmert plast og ekstrudering av PE-rør til vannledninger. Glassfiberarmert plast var svært brannfarlig, og fabrikken brant ned i 1972. Etter dette ble det satt opp en ny hall sammen med det statlige selskapet for industrivekst, SIVA. I denne nye hallen, som fortsatt er en del av bygningsmassen, ble det startet produksjon av større PE-rør med gode salgstall.

Kåre Tragethon døde brått i 1980. Den videre drift fortsatte da med Tov Skarpås, sammen med Harriet Tragethon på kontorsiden. Steinar Tragethon kom inn i driften og ledet produksjonen umiddelbart. Fire år senere kom også yngre bror Roald Tragethon inn i selskapet.  De to brødrene tok bedriften til nye høyder. Tragedien rammet bedriften da Roald plutselig falt fra i 2006. Dette ble slutten på en periode preget av tett samarbeid mellom brødrene for å utvikle fabrikken. Men Hallingplast opprettholdt produksjonsnivået. Store bygnings- og maskinmessige investeringer ble foretatt, og Hallingplast framstår fortsatt som en av Nord-Europas mest moderne plastrørfabrikker.

PE og PP-rør

Dimensjonene på standard PE-rør økte trinnvis, først opp til 400 mm deretter til 630 mm, og i dag er største rørdimensjon på 1000 mm. Tidligere var trykklasser på rørene opp til 16 bar trykk, mens det i dag leverer anlegg helt opp til 30 bar trykk.

I 1994 startet produksjon av PP-rør, primært til bruk som innomhus avløpsrør. Utviklingen gikk videre, og grøfteforlagte PP-avløpsrør ble levert fra 1996. PP-materialet har utviklet seg positivt, og Hallingplast leverer i dag komplette systemer i diametere helt opp til 630 mm.

Spesialitetene

Rør til bensinstasjoner, slalåmstaur, sikringsstaur, autovernstolper, underkjøringshinder for motorsyklister er eksempler på produkter, som er utviklet og satt i produksjon. Dagens Hallingplast leverer komplette systemløsninger for vann, gass, avløp, overvann, tankanlegg for drivstoff, kabelbeskyttelse og veisikring.

Stadig større marked

I begynnelsen ble alle produkter solgt på det lokale markedet i Hallingdal. I 1988 ble Hallingplast for første gang en eksport-bedrift, med leveranse til Stockholm. I dag ligger eksportandelen på 25 prosent, med leveranser til land i alle verdensdeler.

Krystallkule med mange fasetter

-Vi driver ikke med forbruksplast. Vi produserer PE og PP-materialer som skal vare i minst 100 år. Nå opplever vi et stadig sterkere fokus på utskifting av norske ledningsnett. Det er viktig at utskiftingen skjer i en takt som gjør at produsenter og entreprenører klarer å holde unna oppdragsmengden med god kvalitet, sier Steinar Tragethon.

Hallingplast har i dag en bygningsmasse på 12.000 kvadratmeter og 83.000 asfaltert lagerplass.

 -Etableringen av datterelskapet Wopas vil kreve mye plass når vi skal ta ansvar for hele produksjonskjeden, mener han.

Tragethon mener krystallkula har mange fasetter.

-All utvikling handler om å treffe gode medarbeidere og kunder på rett kanal. Våre medarbeidere er innholdet i bedriften. Vi kan ikke stå på stedet hvil hvis vi skal bli verdensmestere. Vi jobber hver dag for at hver eneste medarbeider skal lykkes i sin livssituasjon, der vi får være en del av dette. Vi ønsker lærlinger varmt velkommen, og vi ønsker å videreføre lærlingeordningen til flere fag.

Jeg er glad vi har medarbeidere og medspillere som ser muligheter og ikke problemer.

Skal vi lykkes videre må vi imidlertid ikke sikte på å bli verdens beste, men strebe etter å ligge så høyt i sjiktet av leverandører at vi er en attraktiv partner, sier Tragethon videre. Han mener Hallingplast sin oppgave også i årene som kommer er å levere gode produkter som lever i takt med naturen.  Han mener PE og PP er produkter som går inn under denne kategorien.

-Pris er alltid en viktig faktor i kjøp og salg. Like viktig er ærlighet. Vi kommer ikke videre om vi ikke erkjenner våre feil. Etterrettelighet er også en del av det som er nødvendig for å bygge selskapet videre. God kommunikasjon er også en del av forretningsstrategien, og her gjelder det også å vise fleksibilitet og vite at det er en styrke. I takt med våre tradisjoner skal vi fortsatt være en bedrift med «påfunnsbasert innovasjon», sier han med et smil.   

-Jeg har alltid hatt trua, og med de tre sønnene, Kåre, Sverre og Anders, som nå er medeiere i bedriften, skal vi utvikle oss videre, sier Steinar Tragethon.

280 festkledde medarbeidere, sammen med gjester fra flere land, fylte Vestliahallen på Geilo til en jubileumsmiddag med stil, mye humor og varme gratulasjonstaler mellom smakfulle retter, mens fabrikken på Kleivi fikk en pause i produksjonen.